En kommune har ansvar for mange oppgaver som er viktige for innbyggerne og lokalsamfunnet.
Kommuner har et selvstendig ansvar for å føre kontroll med egen virksomhet.

Internkontroll omhandler alt som kommunen gjør for å sikre innbyggerne gode tjenester, overholde lover og regler samt følge opp vedtak og planer. Dette skal sikre tilliten til kommunen som tjenesteleverandør og kommunens omdømme, samt forebygge uønskede hendelser og lovbrudd.

God internkontroll handler i stor grad om systematisk arbeid, god organisering, arbeidsmetoder og samhandling.

Kontrollutvalg

Kontrollutvalget skal påse at det utføres forvaltningsrevisjon av kommunens virksomhet og
av selskaper kommunen har eierinteresser i. Forvaltningsrevisjon er systematiske
vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger ut fra
kommunestyrets vedtak

Kvalitetssystem

God kvalitet i de kommunale tjenestene er viktig for både innbyggere og for ansatte som yter tjenestene på alle nivåer i kommuneorganisasjonen. At ansatte og ledere har tilgang til oppdaterte prosedyrer og en enkel måte å melde og følge opp avvik på er avgjørende for at kommunen skal kunne forbedre sine tjenestener. 

Kjennetegnet for et godt kvalitetsarbeid handler om at :

  • alle vet hva som kreves i de aktuelle tjenestene
  • alle vet hva et avvik er og hva det innebærer for tjenesten
  • alle vet hvordan en rapporterer avvik, at de gjør det når det oppstår og gjerne kommer med forbedringsforslag
  • leder følger opp avvikene
  • leder sørger for at avvikene blir et grunnlag for forbedringsarbeid sammen med sine ansatte

Kvalitetssystemet Compilo sikrer at ansatte kan slå opp i prosedyrer, melde og følge opp avvik digitalt i Orkland kommune. Systemet er lett tilgjengelig fra kommunens intranett.