Orkland kommune ønsker at alle barn og unge i kommunen skal ha gode oppvekstvilkår. Da er det viktig at barn og unge som trenger ekstra hjelp fanges opp tidlig, og at tjenestene rundt barna og familiene er godt samordnet.
Orkland kommune jobber med BTI – Bedre tverrfaglig innsats, der god samhandling mellom tjenestene er en viktig faktor.
For å lykkes med å gi god tverrfaglig og helhetlig oppfølging og god samhandling, er det en forutsetning at de ulike kommunale tjenestene kjenner til hverandres tjenester og forstår hverandres roller og ansvar.
Orkland kommune har derfor opprettet et Tverrfaglig samarbeidsforum for barn og unge, der ulike tjenester møtes for å diskutere saker og utfordringer på systemnivå for å bli bedre kjent med kommunens samlende tjenestetilbud.
Samarbeidsforumet vil også medvirke i kommunens arbeid vedr videreutvikling og evaluering av samhandlingsmodellen.
Samhandlingsrutiner
Rutiner for samhandling er viktig, og kommunen har derfor utarbeidet en handlingsveileder som beskriver hvordan man skal jobbe med dette.
Samhandling med foresatte, se nivå 0 i handlingsveilederen.
Samhandling med foresatte og andre involverte tjenester, se nivå 2 og nivå 3 i handlingsveilederen.
Tverrfaglige samhandlingsarenaer i kommunen
- Tverrfaglig samarbeidsforum for barn og unge, 3 møter pr år.
- Ledernettverk for oppvekst 2 møter pr måned. Enhetsledere for barnehager, skoler, barne- og familietjenesten, og integrering deltar.
- Tverrfaglige team i barnehager og skoler, 4 møter pr år. Her deltar representanter fra familiesenteret, PPT, barnevernet og helsestasjonen. Foreldrene og evnt ungdommen inviteres med i møtet.
- Fraværsteam ved bekymringsfullt fravær i skolen. Tett samarbeid med hjemmet.
- Psykososialt kriseteam; psykososial oppfølging fra kommunens tverrfaglige hjelpeapparat ved kriser, ulykker og katastrofer.
Barne- og familietjenesten
- Internt drøftingsforum hvor helsestasjon, PPT, barnevern og familiesenteret deltar. Målet er å finne riktig hjelp til barn/familier. Møtet har også som formål at fagpersoner fra avdelingene kan løfte frem problemstillinger som en ønsker et tverrfaglig perspektiv på.